1. Generelt om kurs fra NHI
NHI har utviklet og eier produktet Norsk Elektronisk Legehåndbok (NEL),
et digitalisert medisinsk oppslagsverk for helsepersonell. Med NEL som
utgangspunkt er det utviklet en rekke E-læringskurs til bruk i helsetjenesten
(Herunder «Løsningen»).
I tillegg til denne avtalen gjelder NHI’s generelle lisensvilkår for
NEL der Kunden får tilgang til utvalgte dokumenter av i avtaleperioden.
NHI og Kunden har inngått en lisensavtale, en timeavtale eller en fastprisavtale (herunder «Avtalen») som gir Kunden bruksrett til Løsningen etter nærmere vilkår som fremgår av denne Avtalen. Tillegg eller endringer i vilkår og betingelser må gjøres skriftlig.
2. Kundens forpliktelser og bruksrett
NHI gir Kunden en tidsbegrenset, ikke eksklusiv, og ikke overdragelig
rett til å bruke Løsningen (herunder «Bruksretten») i egen virksomhet på de
vilkår og betingelser som fremgår av Avtalen. Kunden har ansvar for egen
maskinvare, programutrustning og nettverksløsninger. NHI er ikke ansvarlig for
kompatibilitet mellom nye versjoner av Kurs og kundens maskin- og programvare.
Bruksretten gjelder kun for bestemte Kunder som har inngått en Avtale
med NHI. Det vil si at brukernavn, passord og betalingskoder som er tildelt
Kunden er strengt personlige og skal ikke gjøres tilgjengelig for noen som ikke
er tilknyttet Kundens virksomhet. Kunden har generelt ikke rett til å gi andre
personer tilgang til Løsningen uten etter særskilt avtale med NHI.
Kunden kan ikke overdra eller for øvrig overføre sine interesser,
rettigheter eller forpliktelser etter Avtalen uten forutgående skriftlig
samtykke fra NHI.
Bestilling av tilleggsbrukere av Kurs gir rett til bruk for det antall
som er avtalt. Dersom det avtalte antall brukere utvides, plikter Kunden å
meddele NHI dette slik at Avtalen kan justeres for det korrekte antallet
brukere. (gjelder ved kjøp av lisens- eller timeavtale).
Kurs oppdateres fortløpende og Kunden vil få tilgang til nytt innhold og eventuelle nye versjoner av Kurs så snart disse gjøres kommersielt tilgjengelig.
3. Ansvarsbegrensning
Våre forfattere, fagkonsulenter eller utgivere kan ikke garantere at
alle opplysninger er korrekte og fullstendige i alle henseender. Hver enkelt
bruker/leser må derfor basere kliniske avgjørelser på selvstendig vurdering, og
om nødvendig søke informasjon fra andre kilder, standardverker og
produktomtaler. Dette gjelder særlig, men der ikke begrenset til, informasjon
om medikamenter mv.
Verken NHI eller NHIs innholdsleverandører er ansvarlig for hvordan
Kundene velger å benytte informasjonen som gjøres tilgjengelig på Kurs.
Kundenes tilgang til og anvendelse av Løsningen skjer i sin helhet på eget
ansvar.
Informasjon som gjøres tilgjengelig på Kurs må under ingen omstendighet erstatte ordinær diagnostisering eller behandling basert på klinisk forsvarlige prinsipper og vurderinger. NHI fraskriver seg ethvert ansvar for medisinsk behandling basert på informasjon som gjøres tilgjengelig i Kurs.
4. Ansvar for feil og mangler
Blir Kunden oppmerksom på feil eller mangler ved Løsningen eller
informasjon som gjøres tilgjengelig via Kurs, bes Kunden gi varsel om dette til
NHI. NHI vil innen rimelig tid etter å ha fått varsel om feil eller mangler fra
Kunden gjennomføre retting av materialet dersom dette vurderes teknisk eller
faglig nødvendig.
NHI fraskriver seg for øvrig ethvert direkte eller indirekte ansvar som følger av feil eller mangler ved Kurs.
5. Immaterielle rettigheter
NHI beholder alle immaterielle rettigheter (som opphavsrettigheter,
design, know-how, forretningshemmeligheter, varemerker og patenter) til
Løsningen, samt alt tilpasninger, korreksjoner, vedlikehold og oppdateringer
som gjøres tilgjengelig ihht Avtalen.
Innholdet som gjøres tilgjengelig via Kurs, herunder de ulike
instrumenter/skjema som tilgjengelig, er opphavsrettslig beskyttet, og enhver
bruk (f.eks. kopiering) utover avtalt bruk av Løsningen er ikke tillatt uten
forutgående skriftlig samtykke fra NHI og/eller rettighetshaver til innholdet
(dersom dette eies av tredjepart).
Utnyttelse av innhold fra Kurs til andre formål enn det beskrevet i punkt 1 ovenfor, og som er knyttet til bruk av Løsningen, må avtales særskilt og skriftlig. Innholdet kan ikke kopieres eller gjengis, helt eller delvis, med mindre dette er særskilt avtalt med NHI.
6. Priser og fakturering
Kurs fra NHI betales eller faktureres i henhold til særskilt avtale
inngått med den enkelte kunde.
Faktura sendes til Kundens adresse som angitt ved registrering eller
senere skriftlig meddelt av kunden. En faktura som ikke er betalt innen forfall
er gjenstand for forsinkelsesrenter i henhold til gjeldende
forsinkelsesrenteloven. Hvis Kunden ikke betaler etter forfallsdatoen, har NHI
rett til å stanse tilgangen til NEL med øyeblikkelig virkning. Kunden plikter
likevel å betale det som er utestående for avtaleperioden.
Dersom Kunden mener at en faktura er uriktig, skal Kunden gi skriftlig melding til NHI med spesifisering av de endringer Kunden mener er nødvendig og en begrunnelse for de foreslåtte endringer innen fakturaens forfall. Dersom partene blir enige om endringer i en faktura, skal disse endringene gjenspeiles i neste faktura som utsendes av NHI.
7. Varighet – opphør – brudd på avtale
Avtalens varighet er definert i særskilt avtale inngått med den enkelte
kunde.
NHI kan heve avtalen med Kunden dersom Kunden gjør seg skyldig i
vesentlig mislighold av de forpliktelser som fremgår av denne Avtalen og særlig
i forbindelse med Kundens forpliktelser, se pkt 2. Hevingen trer i kraft ved
Kundens mottakelse av skriftlig varsel om heving.
Når oppsigelsen er grunnet Kundens ulovlig deling av personlig tilgang
til Løsningen til andre brukere, skal Kunden betale fem (5) ganger årlig avgift
per bruker.
Oppsigelse gir ikke rett til tilbakebetaling av eventuelle
forskuddsbetalte beløp og betyr kun at Avtalen ikke løper videre for kommende
periode.
Ved utløpet av avtaleperioden vil Kundens tilgang til Løsningen bli sperret for videre bruk.
8. Personvern
I det følgende punktet gis det en kort oversikt over personvernet i
NHI. En egen personvernerklæring, opprettet i samsvar med gjeldende lovverk, er
tilgjengelig HER.
NHI trenger tilgang til Kundens generelle personopplysninger for å
kunne oppfylle Avtalen og levere Løsningen etter Kundens anmodning (herunder
«Formålet»).
Behandlingsansvarlige (NHI) skal kun ha tilgang til de absolutte
nødvendige personopplysninger for å kunne oppfylle Formålet med behandlingen,
altså Kundens navn, adresse, e-post adresse og bankkontonummer for fakturering.
NHI skal ikke lagre Kundens personopplysninger lenger enn det som er
nødvendig for å oppfylle Formålet. Av sikkerhetshensyn skal
Behandlingsansvarlige lagre Kundens IP-adresse som er benyttet for å registrere
bestillingen ved betaling med kredittkort. Kortnummer eller kontoopplysninger
lagres ikke av Behandlingsansvarlige. Når Avtalen avsluttes etter pkt. 7, skal
Kundens personopplysninger slettes innen 5 år.
Behandlingsansvarlige skal ikke overføre Kundens personopplysninger til
tredjepart.
Behandlingsansvarlige bruker hovedsakelig informasjonskapsler til et
analytisk formål. Informasjonskapsler er også brukt til annonsering om NEL på
NHI sin nettside. Informasjonskapsler skal imidlertid ikke brukes til
profilering eller annonsering på andre nettsider enn NHI. Nærmere opplysninger
om bruk av informasjonskapsler finnes i NHI sin personvernerklæring.
Behandlingsansvarlige sikrer Kundens data fra misbruk eller uautorisert
tilgang i samsvar med gjeldende personvernloven. Egne sikkerhetstiltak er
opprettet av NHI og nærmere beskrevet i personvernerklæringen.
Kunden er selv ansvarlig for at relevante lover og forskrifter overholdes, særlig i forbindelse med lagring av notater om pasienter som inneholder generelle eller sensitive personopplysninger. Løsningen bør derfor ikke benyttes til lagring av personopplysninger om pasienter m.v.
9. Force majeure
Dersom forhold som ligger utenfor partenes kontroll helt eller delvis
hindrer partene i å oppfylle sine plikter i henhold til Avtalen, skal partenes
plikter suspenderes i den utstrekning hindringen gjør dette nødvendig, for så
lang tid som hindringen består. Dette omfatter forhold som streik, lockout,
naturkatastrofer, krig, og liknende som etter norsk rett vil bli bedømt som Force
Majeure.
Dersom hindringen vedvarer, kan hver av partene kreve Avtalen hevet med en (1) måneds skriftlig varsel, dersom hindringen gjør det urimelig eller særlig byrdefullt for vedkommende part å opprettholde Avtalen. Heving etter dette punkt gir ikke partene rett til å kreve erstatning.
10. Kundesupport
Kundesupport for spørsmål rundt bruken av NEL, oppsigelser, endringer eller ny-bestillinger kan rettes mot NHI per telefon og e-post: +47 73 89 47 50 og support@nhi.no.
11. Lovvalg – Verneting
Partene er herved enige om at alle spørsmål med tilknytning til Avtalen
skal avgjøres i henhold til norsk lov.
Alle tvister med tilknytning til avtaleforholdet skal først forsøkes løst ved forhandlinger. Dersom dette ikke fører fram, avgjøres tvister ved de alminnelige domstoler, og partene vedtar Sør-Trøndelag tingrett som rett verneting for spørsmål med tilknytning til denne Avtalen.
Avtalevilkår Kurs
Sist revidert: 05.06.2018