Hjelp og brukerstøtte

Her finner du en liste over vanlige spørsmål og noen veiledninger. Finner du ikke svar på ditt spørsmål her, tar du kontakt med brukerstøtte på e-post eller telefon (se nederst på siden for kontaktinformasjon)

Registrere deg

Alle brukere må registrere seg med navn og e-postadresse på kurs.nhi.no for å kunne ta kurs. Den e-postadressen som du registrerer, blir ditt brukernavn for pålogging til kurs.nhi.no. Dersom du allerede er registrert bruker av legehandboka.no (NEL), så benytter du de samme innloggingsdetajler på kurssiden.

Brukernavn og passord er personlig og tilhører deg som bruker. Du benytter samme brukernavn og passord for pålogging til kurs.nhi.no, uavhengig av hvor du befinner deg. Du kan ta kurs fra hvilken som helst enhet som er koblet til internett.

Har du glemt ditt passord, kan du bruke lenken "glemt passord" under innloggingen på kurs.nhi.no. Her skriver du inn ditt brukernavn (din e-postadresse) og nytt passord sendes umiddelbart.

Problem med innlogging/glemt passord

Ofte er løsningen på dette å tilbakestille passordet ditt.

Dette kan kanskje oppleves som en litt omstendelig prosess, men vi må være sikre på at det er faktisk deg som ønsker å få passordet tilbakestilt og ikke en uvedkommende.

Slik gjør du det:

  • Gå inn på https://kurs.nhi.no/
  • Se oppe i høyre hjørne og finn en knapp som heter «Logg inn».
  • Hvis det står et navn der som ikke er ditt, så er en annen bruker logget inn på tjenesten. Da må du logge ut. Dette gjør du ved å først klikke på navnet og så velge «Logg ut» i menyen som dukker opp. Deretter klikker du på «Logg inn».
  • Du vil nå bli ført til en innloggingsside. For å tilbakestille passordet ditt klikker du på «Glemt passord».
  • På glemt passord-siden må du skrive inn e-postadressen din som er knyttet opp mot kursgjennomgangene dine.
  • Her er det viktig å tenke på:
  • At e-posten din er skrevet inn korrekt. Husk at det skal ikke være noen mellomrom i en e-post.
  • Det må være den e-posten du brukte da du registrerte deg første gangen. Det vil si at hvis du registrerte deg for å ta kurs via jobben din, så er det kanskje jobb-e-posten du brukte, og ikke din private adresse?
  • Etter at du har skrevet inn e-postadressen trykker du på «Send e-post». Da skal du motta en e-post på den adressen du skrev inn.
  • Hvis du ikke mottar en e-post innen 10 minutter så sjekk om e-posten ligger i en katalog i e-postprogrammet ditt som heter «Søppel», «Spam», «Junk» eller lignende? Noen ganger havner e-poster i slike kategorier fordi e-postsystemet prøver å beskytte deg mot reklame og andre ting (spam). Hvis e-posten ligger der, så markerer du den som «Ikke søppel» eller lignende. (Dette kan variere ut i fra hvilket e-postprogram du bruker.)
  • I e-posten du mottar vil det være en lenke som heter «Endre passord». Klikk på denne og du vil bli tatt over til en side hvor du kan skrive inn ett nytt passord.
  • Du bør velge et passord du kan huske senere, men som likevel er trygt. For å hjelpe deg å velge et godt passord så har vi noen regler for passord hos oss:
  • Passordet må være på minst 8 tegn og inneholde minst en stor bokstav, en liten bokstav og ett tall.
  • Sørg for å velge et passord som du husker slik at du slipper å gå igjennom denne prosessen mange ganger.
  • Når du har valgt ett nytt passord så trykker du på knappen «Tilbakestill» og du vil bli logget inn og bli sendt tilbake til https://kurs.nhi.no/ hvor du kan logge inn med det nye passordet, og forstette å ta kurs.

Systemkrav

For å kunne ta kurs hos oss, må du ha en moderne nettleser. Vi anbefaler Chrome, Internet Explorer, Safari eller Firefox. Dersom du bruker en av disse nettleserne og har problemer, må du oppdatere til nyeste versjon.

Kursene kan taes på PC, Mac, nettbrett eller telefon. Kursapplikasjonen krever at nettleseren din har aktivert javascript og cookies (nettleserne leveres med dette som standard).

Endre passord

Du kan endre passord eller redigere din kundeinformasjon selv. Når du er innlogget, finner du en oransje knapp med navnet ditt på helt øverst i skjermbildet over mot høyre side. Når du trykker på denne, får du en oversikt over dine brukerdetaljer og kursgjennomganger. Husk å velge "Lagre endringer" etter at du har skrevet inn det nye passordet og før du navigerer bort fra denne siden.

Hvordan ta kurs

Når du velger yrkesgruppe på forsiden, dukker det opp en liste over tilgjengelige kurs. Trykk på en av disse for å lese mer om kurset. Herifra kan du også starte kurset.

Betaling av kurs

Kursavgift betales i starten av kurset. Vi tilbyr flere måter å betale på, og alternativene kan variere med hvilken kurstype og eventuelle avtaler som er knyttet til din bruker. I alle tilfeller så skal du kunne velge kredittkort eller faktura.

Gruppetilgang, tilgangskode

Dersom du har fått tildelt en tilgangskode av din arbeidsgiver, kan denne brukes som betaling i en kursgjennomgang. Informasjon om bruk av tilgangskode finner du på betalingssiden.

Kursansvarlig

Kursansvarlig er knyttet til en eller flere avtaler hos Norsk Helseinformatikk, og har innsyn i kursgjennomganger som betales med tilgangskoder definert i avtalen. Denne oversikten er tilgjengelig fra menyen som dukker opp når du trykker på navnet ditt. Dette krever at du er logget inn.

Spørsmålstyper

Hvis du er usikker på hvordan du besvarer et spørsmål, les nøye på forklaringen som ligger rett ovenfor svaralternativene. Trykk på ikonet for ytterligere informasjon.

Kursbevis og krav til bestått kurs

Ett kurs består av flere kapitler, og hvert kapittel har flere sider. Hver side inneholder informasjon, spørsmål med poenggivende svaralternativer, eller et felt for svar i fritekst. Kursdeltager både lærer og testes gjennom hele kurset:

  • Alle spørsmålene på en side må besvares i bestemt rekkefølge, for å komme videre til neste side. På den måten bygger vi opp kunnskap gjennom kapitlet.
  • For å komme videre fra ett kapittel til det neste må du oppfylle minstekravet, som på de fleste kurs er 85% av maksimal poengsum.
  • Dersom du ikke klarer minstekravet, må du ta kapitlet om igjen helt til du klarer det.
  • Når du har jobbet deg gjennom alle kapitlene og bestått dem, er hele kurset bestått og du får tilgang til en oppsummering av dine prestasjoner, og kursbevis.

Den innbygde testingen gjør at kurset i seg selv er en kunnskapsprøve, med individuell evaluering av kunnskap, kompetanse og vurderingsevne til hver enkelt kursdeltager.

Eksamen

I tillegg til den innebygde kunnskapsprøven i kurset, er det mulighet for å ta eksamen til slutt. Eksamen er en autentisering for å verifisere at riktig kurskandidat har gjennomført kurset, og bør derfor tas under kontrollerte forhold på arbeidsstedet.

  • Leder kan kreve at alle tar eksamen, eller ta tilfeldige stikkprøver.
  • Selve eksamen består av 10 vilkårlige spørsmål fra hele kurset.
  • Man kan ta eksamen flere ganger, og for å bestå må du oppnå minst 90% av maksimal poengbelønning.

Kontaktinformasjon brukerstøtte

For andre spørsmål eller kommentarer kontakt NHI. Kontaktinformasjon skal alltid være tilgjengelig helt nederst på siden. Hvis det har oppstått en feil, vennligst legg ved eller ha klar feilmeldingen.E-post: support@nhi.no Telefon: 73 89 47 60

NHI er ansvarlig for at NEL og kursene fungerer iht spesifikasjoner, og at produktene er tilgjengelig for Kunden via https://kurs.nhi.no. NHI fraskriver seg ansvar for uforutsigbare hendelser (force majeure) som kan gjøre NEL og kursene utilgjengelig i perioder.

Kunden er selv ansvarlig for bruken av NEL og kursene. NHI fraskriver seg derfor ethvert ansvar direkte eller indirekte for skade eller tap som måtte følge av feil eller mangler i NEL.

Som bruker av E-læring fra NHI.no aksepterer du NHIs generelle brukervilkår og vilkår for personvern. Informasjon om NHIs bruk av informasjonskapsler (cookies) finner du her.